تامین اکسیژن برای افزایش بقأ سلولهای بتای پیوندی

یکی از مشکلات اصلی در پیوند سلولها بخصوص سلولهای بتا، تامین مقادیر  زیاد مواد غذایی برای رشد سلولها بعد از پیوند است. در طی روزهای اولیه ی پیوند به دلیل عدم وجود شبکه ی خون رسانی، باید به این سلولها اکسیژن رسانی شود بنابراین در صورت عدم وجود اکسیژن کافی تعداد بسیار زیادی از سلول پیوندی از بین می روند.

دانشمندان انستیتو تحقیقاتی دیابت (DRI)به سرپرستی دکتر   Cherie Stablerاین معضل بزرگ را برای اولین بار با موفقیت کامل برطرف کردند. آنها اکسیژن را با استفاده از یک بیومتریال در اختیار سلولهای بتای پیوند شده قرار دادند. این ماده که PDMS-Cao2 نام دارد، چنانچه در مجاورت آب قرار گیرد اکسیژن تولید می کند . این ماده ی حیاتی" اکسیژن" را به این ترتیب برای مدت 6 هفته در اختیار این سلولها قرار دادند. با این سیستم بیومتریال بی نظیر، مدت زمان و مقدار اکسیژن تولید شده را می توان کنترل نمود، به این ترتیب یک محیط زیست ایده ال برای سلولهای پیوندی فراهم می گردد.

دکتر Stablerمی گوید: این زیست ماده ی تولید کننده ی اکسیژن، می تواند اکسیژن مورد نیاز سلولهای جزایر را تا زمانیکه سیستم عروقی بین سلولهای پیوندی تشکیل شود ،تأمین نماید.

منبع: www. diabetesresearch.org